Před rokem

18. března 2006 v 22:01 | Dan |  Maturitní ročník
Dnes je 18. března. Nějak mě to vybízí k tvorbě. Je tomu dnes na den přesně rok, co jsme odjeli do Egypta, Ondra a já, na náš "Džipšn trip". Nikdy jsem tu vlastně moc neukazoval fotky, protože jsem si říkal, že je jich tolik, že bych se s tím dřel dost dlouho. Ale nějak mě chytla nálada se o trochu těch cestovatelských zážitků (alespoň ve stručnosti) podělit.
Den kontrastů
Ještě ráno jsem téměř o vlas unikl zkoušení na Milence, to si dobře pamatuji. Všude ležel ještě sníh, když jsem v půl deváté večer jel na letiště. Byla docela zima. To jsem však ještě netušil, že když přiletíme do Káhiry, kolem tří ráno, že tam bude ještě větší zima než v Praze. Od úst nám na letišti "Heliopolis-Káhira" šla vcelku hutná pára. Hned si nás zde vyzvednul ondrův táta, načež se jelo domů. Druhý den jsme se probudili dost pozdě. Garden City v Káhiře dříve evropanská, koloniální čtvrť vystavená brity a francouzi, dnes luxusní lokalita dvacetimilionové africké metropole. Nesmírně kontrastní pocit, takové procitnutí do léta. Přes dvacet stupňů, sluníčko, léto. Ještě včera pražská pseudozima. Měli jsme v plánu se v Káhiře nezdržovat a hned druhý den vyjet vlakem na jih do Asuánu, kde jsme měli začít celý trip po Nilu. Zhruba v polovině toho dvoutýdne, podle toho jak vše dole na jihu stihneme, jsme se měli vrátit, abychom strávili ještě zhruba týden u Ondrových rodičů v Káhiře. Vlak jel až večer a tak jsme se jeli podívat s Ondrovým tátou do kanceláře. Byla tam ve sklepě hezká palma:
Večer jsme vyjeli vlakem na jih. První třídou, zhruba 800 kilometrů nás stálo asi tři stovky. První egyptská vlaková třída spočívá v tom, že na vás, na rozdíl od druhé, kde bývá pokojová teplota, fouká čtrnáctistupňová zima z air-conditionerů. Arabáci to mají děsně rádi, Evropan si řekne "BB!" (=Banda Blbců). Protože jsme jeli v noci, většinu cesty jsme prospali a když jsme se konečně přiblížili jihu a Asuánu, zrovna svítalo. Východ slunce nad Afrikou... K nebi stoupá Cheprer, raní božstvo-slunce starých Egypťanů, co v poledne ponese jméno Harachtej a večer Atum.
Asuán, máter urbium, napůl Arábie, napůl Afrika
Ráno jsme dorazili do Asuánu, kde koleje končí, přinejmenším ty veřejné, dále vedou už jen pro vojenské konvoje do tajných základen v nůbijské poušti u hranice se Súdánem. Asuán je úžasné město, asi také jediné větší v nejjižnější části Egypta, snad kromě Naser City, co se nachází poblíž tzv. Násirova jezera, uměle vytvořené přehrady na horním (=jižním) toku Nilu v šedesátých letech. Mimojiné toto veledílo, snad jediné svého druhu v Africe, zničilo podstatnou část místního bioklimatu, způsobilo bezpočet přírodních kolapsů a zatopilo veškeré památky na jih od přehrady až po druhý katarakt. Málokdo ví, že od té doby z Nilských břehů na sever od Asuánu vymizeli krokodýli, hroši a jiná dříve zde typická zvířena.
Asuán má úžasnou atmosféru, je méně turističtější než třeba Luxor a menší a pro Egypt typičtější než přelidněná a evropizovaná Káhira. Obzvláštní kouzlo tu má staré město a místní súk (trh), kde se dá koupit snad všechno. Sháněli jsme časně zrána ubytování. Chodili jsme městem, odzhora dolů a hledali levný hotel, co nevypadal příliš špinavě (tady na jihu na tom opravdu nesmíte příliš lpět, o čisté prostěradlo si raději vždycky řekněte, není standartem). Prošli jsme jich pár, mimojiné jsme vtrhli také do jakéhosi dámského (což je v arábii průser, sme se museli honem klidit než nám nějakej bašibozuk rozbije hubu, že lezem do ženskýho penziónu), prošli jsme hezký kus města a chudinských čtvrtí, než jsme zakotvili v nějakém Hotelu Horus (staroegyptský bůh-vladař, ztělesnění panovníka). Ukázali nám tři pokoje, které nevypadaly, že mají příliš čistou koupelnu a teprv čtvrtý jsme vzali. "Would you give us 2 more sheets please?" zeptali jsme se, "Yes, sééér, shit," opakoval arab. Nechápal, chtěli jsme čisté. Pak přišel nějaký chytřejší, asi starší, a s tím už jsme došli tak daleko, že jsem ho dokonce dovedl do skladu kde jsem si nějaké dvě čistě vypadající prostěradla ze skříně vzal. Potom tenhle trouba ještě začal vehementně leštit skříň ze strany, asi aby se domohl ještě většího bakšiše. Dostal libru (asi 4 koruny) a "Now go away." - "Thank you, sééér!"
Ubytovali jsme se a hned vyjeli na náš první cíl, asi protože byl nejbližší, na ostrof Elefantiné, co stojí hned naproti městu v řece, kde kousek nad ním začínají už první nilské peřeje (katarakty). Slyšel jsem hodně střelených teorií proč se Elefantiné, kde stál starověký chrám boha Chnuma, berana co podle tradice vymodeloval člověka na hrnčířském kruhu, jmenuje právě Elefantiné, sloní ostrov: proto, že na něm žili sloni (jak by se tam asi dostali? letecky kargo nebo lodí? nebo že by si dávali takovou práci že by tam cvičně přeplavávali? ne, fakt kdo tohle šířil, musel mít v hlavě piliny, ten ostrov je asi tak velkej, že by se na něj vešel nejvýš jeden slon, co by ho za týden kompletně vyžral, takže by stejně pošel) anebo druhá teorie, která už je lepší, ale stejně příliš Máchovská, totiž že místní kameny, tím jak jsou hezky zakulacené a oblé (opravdu hezky) připomínají tvarem sloní hlavy. Pravda je taková, že na tomto ostrůvku, kde dnes bydlí domorodí Nůbijci, takoví jihoegyptští černoši, se ve starověku obchodovalo se slonovinou, byla zde důležitá obchodní křižovatka, kde se za egyptské obilí handlovala africká slonovina.
Odpoledne jsme se vrátili do hotelu a oba hrozně odpadli. Když jsme se vzbudili, byla noc a nás vyhnal hlad. Sháněli jsme si potravu v pofidérních restauračkách v nocí ožilém Asuánu. Vskutku to co jsme hledali byly co nejlevnější imbissy. Vyhlídli jsme si jeden, ze kterého šel nejméně černý kouř a objednali si jakýsi pokrm, ve kterém jsme zhruba tak věděli co bude obsahovat. Zvláštním příznakem všech arabských jídelníčků v angličtině bylo, že arabáci nebyli schopní napsat správně slovíčko "vegetables", zelenina. Modifikovali to na "vegedalos", "vegeles", "vegedales", "vegedablew", když se s tím nechtěli vypisovat, napsali prostě "vege". Nutno dodat, že když jsem tu jejich vegedalos ochutnal, málem mi upadla pusa jak byla slaná. Nakládali ji totiž do soli, aby se jim nezkazila. Večer jsme strávili na pokoji, věnovali jsme se magisterskému studiu a založili si tak tradici fotek dělaných samospouští:
Potom mě večer ještě trochu zrakvil náš boiler/ohřívač na vodu v koupelně, trochu to v něm chrčelo jako když je tam zavřená nějaká cikáda nebo podobná potvora a když jsem se chtěl podívat co to v něm bzučí, trošku nám bouchnul. Druhý den ale kupodivu zase dával teplou vodu. Holt džipšn, no...
Další den jsme vyjeli hned ráno na Philae. Je to ostrůvek jižně od Asuánu, vlastně to už není ten ostrůvek na kterém tamější chrám kdysi stál, ale ostrůvek jiný. Opět zde hraje roli přehrada, co zvedla hladinu Nilu a chrám bohyně Isis na Philae se tak stal egyptskými Benátkami. UNESCO chrám rozebralo a přenselo v osmdesátých letech na ostrov jiný, co už zatopený není, jen trochu přitesaný do tvaru Philae a původně se jmenuje Agilkia. Takže takový menší dobře míněný podvod. Poté, co jsme vyhandlovali levnou loď, co nás na Philae/Agilkii (Ondra tomu stejně říkal filé) dovezla, se nám naskytla asi jedna z nejkrásnějších scenérií, co jsme za celý trip zažili. Turistů tu taky kupodivu moc není a vůbec celý ostrov působí dost romanticky.
Druhou část dne jsme se šli podívat do Asuánských kamenolomů, odkud stavitelé ve starověku brali kvalitní červenou žulu. Stavěli z ní pyramidy, tesali z ní obelisky, všechno v obrovských měřítcích. Těžko se uvěří, že mohli něco takového dokázat aniž by znali základní techniku jako je kladka nebo že třeba do prvního tisíciletí B.C. neznali železo. To nad čím tady Ondra stojí je nedokončený obelisk. Nedokončený je proto, že jim prasknul.
Pak jsme ještě při cestě Asuánským suburbem našli nefalšovaný arabský cirkus (by the way je stejný jako ten středoevropský) a málem jsme se nechali ukamenovat malými dětmi co po nás při procházení nějakým sídlištěm (podotýkám, že arabským slídlištěm, představte si zhruba tu hromadu odpadků na fotce výše) chtěly bakšiš. Šťastni a s nákladem pitné vody jsme dorazili do hotelu, kde jsme si sjednali výlet do Abu Simbelu na zítřejší den. Pak večer následovalo Egyptské Asuánské Muzeum. Je docela nové a na rozdíl od toho Káhirského, které je daleko známější, má nějakou strukturu a dost západoevropskou úroveň. To v Káhiře je spíš než muzeum velký sklad. Asuánské muzeum má ještě jednu velkou přednost - nádhernou zahradu. Šli jsme tam poněkud pozdě k večeru, takže se za doby naší prohlídky setmělo, takže zahradu v noci osvětloval jen velký africký měsíc. Kolem poušť, mírný jižní vítr, nad hlavou hvězdy, cikády a kolem jarní kvetoucí ibišky. Co víc si přát.
Brána do Afriky
Bylo půl třetí ráno a na dveře nám bušil arab: "Séér, séér, jór bas!" Oba jsme se s námahou probudili. Jeli jsme do Abu Simbelu, chrámu, co dříve stál na nejjižnější hranici Egyptské říše, hluboko v Núbii, vlastně už jednou nohou v Súdánu. Nedalo se tam jet jen tak taxíkem. Člověk si musel objednat mikrobus, který se zařadil do konvoje, co jel čtyři hodiny pouští, než se k ránu dohrabal k slavnému chrámu z pohlednic. Aby se turisti vyhnuli dopolednímu žáru pouště, vyjíždělo se brzy ráno, ve tři. Vstát bylo strašné, zvlášť když jsme spali asi jen dvě hodiny. V mikrobuse jste si mohli vybrat: buď dostal velkou sedačku s málo místem na nohy nabo hodně místa na nohy na sklopné sedačce u dveří, která však měla velikost stoličky od botníku a měla opěradlo asi velikosti školního sešitu. Člověk teprv po takovéto cestě ocení jakoukoliv postel a zároveň zjistí v jakých všech polohách je možné usnout. Abu Simbel, byl podobně jako Philae, původně na jiném místě. Stával v údolí, které je dnes kolem 40 metrů pod hladinou Násirova jezera. Násirovo jezero vypadá takhle:
Nežije v něm prakticky nic, jeho jedinou výhodou je, že si s ním může Mubarak (egyptský prezident Husní Mubarak, přejmenovali jsme ho na "Hnusný Můj Barák", visí úplně všude) hrát na Krakonoše a ovlivňovat tak úrodu. Pod hladinou zařvalo nespočet památek, Abu Simbel v roce 1961 zachránila celosvětová spolupráce archeologů, co celý chrám rozřezali na kvádry a přenesli o pár desítek metrů výš na skalisko kde stojí dnes. Je to zepředu působivé, ale zezadu je to hora zeminy, betonu a štěrku. Na pohledech to ale vidět není a tak tenhle mamutí počin UNESCa musím tímto opět pochválit. Kvůli tomu, že je uprostřed pouště a turisti jsou sem přiváženi každý den jen ve dvou konvojích autobusů, je zde nechutně přelidněno. Většinu lidí to znechutí. Kolem je poušť... a Lake Naser. V poušti jsou tankové základny a letiště, nikam kromě areálu Abu Simbelu se nesmí. Pár kilometrů za obzorem začíná Súdán. A takhle to celé vypadá:
Vevnitř se nesmělo fotit - kvůli freskám. Ovšem těmhle čtyřem pepikum níže to nevadilo, stejně je každý 21. březen, vlastně po přesunu celého areálu 22., osvítilo skrz celou chodbu přímo slunce. Perfektně vypočítáno a vytesáno to ti Egypťani měli. Tak si říkám, že my jsme tam toho 22. března vlastně byli... Herdek, taková náhoda...
A pak k poledni cesta zpět. Říkali jsme, že se vracíme z Abu Xindlu, všude na směrovkách a značkách měli arabáci něco jiného - tak jsme za cestu posbírali názvy jako "Abu Sémbel", "Abu Sombel" a jiné. Transkripce jim zjevně dělala problémy. A pak zase Núbijskou pouští, co jsme si tentokrát pohlédli v denním světle. Poušť to byla krásná:
Dojeli jsme do Asuánu, ze kterého jsme se chtěli ten den dostat někam na sever, kam zrovna pojede autobus, na který jsme se den předtím byli na něčem, co připomínalo autobusové depo, optat - "Jéééés, sééér, tumorou bas tu Kóm Ombo, jééés, tumorou fór o klok!" Dnes jsme se narychlo zbalili, vypadli z Horuse a když jsme dorazili na autobusové nádraží, seděl tam arabák v hliněné chýši, kouřil, větrák se pomalu točil a my se ptáme po autobusu do Kom Omba - "Kom Ombo sééér? Nou nou, nou bas tu Kóm Ombo tudej, sééér..." BB! říkáme si a kvaltujeme na nádraží v naději že se nám podaří se třeba dostat do nějakého dobytčáku, co nás ještě ten den odveze z Asuánu. Po delším hovoru u okénka "Tourist authority" se Ondrovi podařilo sehnat nám nějaký vlak do Kom Omba, druhou třídu. Druhá třída je zhruba tak naše třetí, když máte štěstí, máte v okýnku i tabulku skla, v horším případě prkno. Polemizoval jsem nad tím jak asi vypadá třetí třída a došel jsem k závěru, že si v ní můžete vybrat mezi vagóny s dobytkem a s drůbeží. Vlakem necestuje žádný turista. Druhou třídou už vůbec ne. Tedy kromě nás dvou - a Východních Němců! Ještě než rustikálně vypadající hipík, jemu dosti podobná družka a jejich dva synové, jak z poválečného Německa vystřižení týpci, otevřeli pusu, bylo nám jasné odkud tito jediní Evropané kromě nás ve vlaku pocházejí. Byli jako východní Němci identifikovatelní na sto kroků. Dojeli jsme s nimi do Kom Omba, kde jsme je zanechali svému osudu, prohlédli si tamější Sobekův chrám (bůh-krokodýl) a jeli dál na sever, do Luxoru.
Kom Ombo je ještě větší díra než Asuán, není tam prakticky nic než arabárna a nádraží (ale pěkné nádraží, takové koloniální, je vidět, že britové tu vystavěli celou infrastrukturu) a tak honem na sever.
Luxor a to kolem
Vysílení jsme se dokodrcali vláčkem do Luxoru. Hned na nádraží se kolem nově přijetých cestovatelů shluknou místní nahaněči do hotelů, které normálně odháníme slovy "Padej, špíno.", nyní, na pokraji sil, se jedním však ochotně necháme zavést do nějakého hotýlku, který nevypadá ani moc špatně, jmenuje se "Nubian Oasis" a má i přijatelnou cenu a tak ho hned z první ruky bereme. Pokoj je jednoduše zařízen, jeho jedinou výbavou je jedna manželská postel a balkón, kterému chybí ve dveřích sklo a koupelna (relativně fungující).
Vlastně ještě nějakou výbavu náš pokoj měl, tenhle větrák, kterému jsme říkali Havana a vůbec jsme mu nevěřili. Visel nad postelí a hrozil, že kdybysme ho nechali zapnutý tak na nás v noci spadne a udělá z nás sekanou. Proto povětšinou zůstával takhle.
Okolí bylo malebné:

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.